Margereth Björklund, exempel från en internationell kurs

Margereth Björklund delar med sig erfarenheter av att jobba med Dialogduken på engelska för internationella studenter.

Nu har vi provat Dialogduken på engelska och det blev succé! Det var fjorton studenter från Kina, Vietnam, Australien, Belgien, Wales, Spanien, Sydafrika och Finland, som gick kursen Global health kurs/Reflective practice, som fick arbeta med den. En lärare från Tanzania och jag från Sverige deltog också.

Tidigare i kursen har vi haft en lektion om etik då vi utgick från ICN:s bok "Ethics in Nursing Practice" där studenterna fick diskutera i grupper efter att jag lyft fallet: "Reporting on a colleague to protect the patient. Därefter fick de diskutera sådant som hänt i vården i deras hemländer. Innan arbetet började höll jag även en föreläsning om Human rights and Professional ethics och betonade era anvisningar för att använda Dialogduken. Jag valde ut två gruppers Dialogduk och den första gruppen valde att arbeta med fallet "Sven och Elsa" och nästa grupp valde att arbeta med fallet "A gynecological examiantion and students".

Utvärdering är att Dialogduken passar mycket bra att använda i internationella kurser och att samtliga fall är bra att utgå ifrån. Vi kommer att fortsätta arbeta med Dialogduken både i våra kurser på svenska och på engelska.

Vill du veta mer om hur man kan arbeta med Dialogduken kontakta: Margereth Björklund

Så har vi arbetat med Dialogduken

  • Filmer om bemötande

    Socialstyrelsen har tagit fram fyra filmer om bemötande i hälso- och sjukvården. Du kan använda filmerna som inspiration och underlag när du arbetar med Svensk sjuksköterskeförenings dialogduk.
  • Anita Nyström, exempel från kurs i Kina

    Anita Nyström delar med sig erfarenheter av att jobba med Dialogduken i kursen Communication and Nursing Ethics-Nursing Leadership and organization i Lishui, Kina.
  • Margereth Björklund, exempel från kursen Global Health

    Nu har vi provat Dialogduken igen i vår Global Health-kurs på Jönköping University. Denna termin kommer sjuksköterskestudenterna från Kanada, Spanien och Finland. Samtliga studenter tyckte att fallen var mycket realistiska och de hade lätt att identifiera
  • Margereth Björklund, exempel från en internationell kurs

    Nu har vi provat Dialogduken på engelska och det blev succé! Det var fjorton studenter från Kina, Vietnam, Australien, Belgien, Wales, Spanien, Sydafrika och Finland, som gick kursen Global health kurs/Reflective practice, som fick arbeta med den.
  • Cecilia Lundmark, exempel Sahlgrenska sjukhuset.

    Gemensamt onsdagsmöte med etikgruppen Materialet vi använder oss av på etikronderna är Svensk sjuksköterskeförenings Värdegrund för omvårdnad och Dialogduken. Materialet är användbart för alla som arbetar med omvårdnad och omsorg. Det ger en pedagogisk ...
  • Kristina Haglund, exempel från universitet

    Kristina Haglund delar med sig av erfarenheter av att arbeta med Dialogduken med exempel från universitet.
  • Anita Nyström, exempel från högskola

    Jag är lärare på sjuksköterskeprogrammet vid Högskolan i Gävle och vi använder Dialogduken direkt i kurs 1, det är den första uppgift studenterna gör när de börjar hos oss. De sitter i grupper och samtalar, vissa har arbetat inom vården tidigare och vissa
  • Gunnel Selin, exempel från att arbeta med personalgrupp

    Gunnel Selin delar med sig erfarenheter av att arbeta med Dialogduken med exempel från personalgrupp.
  • Gunilla Hollman Frisman, exempel från sjukhusvård

    Gunilla Hollman Frisman delar med sig av erfarenheter av att arbeta med Dialogduken med exempel från sjukhusvård.
  • Agneta Hedberg, exempel från kommunal vård

    Agneta Hedberg delar med sig av erfarenheter av att arbeta med Dialogduken med exempel från kommunal vård.