Välrenommerat brittiskt förlag producerar tidskriften Vård i Norden

I tidskriften, som kommer att heta Nordic Journal of Nursing Research, publiceras artiklar om vårdvetenskap och omvårdnad. Tidskriften är viktig eftersom den publicerar omvårdnadsforskning och omvårdnadsutveckling. Vårdförbundet äger tidskriften i samarbete med Svensk sjuksköterskeförening.

– Vi vill lyfta forskningen inom våra vetenskapsområden; vårdvetenskap och omvårdnad. Det här är ett mycket bra sätt, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.

– Vård i Norden eller som den ska heta Nordic Journal of Nursing Research är unik eftersom den utgår ifrån den nordiska modellens välfärdssamhälle. Ur det perspektivet kan tidskriften bidra med att synliggöra omvårdnadsforskningen i Norden säger Ania Willman, ordförande i Svensk sjuksköterskeförening.

Sage som tar över produktionen av tidskriften är ett välrenommerat brittiskt förlag som ger ut vetenskapliga tidskrifter samt böcker om forskning och undervisning.

– Det finns ett stort internationellt intresse för nordisk omvårdnadsforskning, hälsar representanter för Sage.

Förlaget tillhandahåller ett verktyg där forskare kan lägga in artiklar direkt på webbplatsen. Ett levande forum skapas. Artiklarna kommer att publiceras på engelska med möjlighet till översättning.

– Jag välkomnar nya skribenter bland forskarna och jag välkomnar särskilt studenter som läsare. Det är viktigt att ta del av aktuell forskning för att hålla sig uppdaterad både för vården och för den personliga utvecklingen. Kanske blir någon ung student inspirerad av artiklarna och väljer forskarbanan, säger chefredaktören Kim Lützén som är sjuksköterska och i många år har haft en professur i omvårdnad vid bland annat Ersta Sköndal högskola och Högskolan Dalarna. Nu är hon ansluten som senior forskare vid Karolinska Institutet.

I Sverige finns det idag 124 professorer i vårdvetenskap och omvårdnad.

– Vi ser gärna att de blir fler, säger Sineva Ribeiro.

Prenumerera på Nordic Journal of Nursing Research.

För mer information kontakta:
Birgitta Wedahl
Kanslichef