Vårdförbundet och Svensk sjuksköterskeförening lyfter forskning i ny tidskrift

Vård i Norden publicerar artiklar om vårdvetenskap och omvårdnad. Tidskriften är viktig eftersom den lyfter omvårdnadsforskning och omvårdnadsutveckling i en nordisk kontext. Den 15 mars 2014 utkommer första numret av Vård i Norden med ny chefredaktör.

– Vi vill lyfta forskningen inom våra vetenskapsområden: vårdvetenskap och omvårdnad. Det här är ett bra sätt, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.

– Vård i Norden är unik då den utgår ifrån den Nordiska modellens välfärdssamhälle. Ur det perspektivet kan tidskriften bidra med att synliggöra omvårdnadsforskningen i Norden säger Ania Willman, ordförande i Svensk sjuksköterskeförening.

För ett år sedan var Vård i Norden nära nedläggning. Men nu har Vårdförbundet och Svensk sjuksköterskeförening bestämt sig för att ta över ansvaret.

– Det känns skönt att Vårdförbundet och Svensk sjuksköterskeförening tar ansvar för tidningen. Det är en utmaning för mig att leda tidskriften, men jag börjar få idéer och ser med optimism på mitt uppdrag, säger den nya chefredaktören Kim Lützén som är sjuksköterska och i många år har haft en professur i omvårdnad vid bland annat Ersta Sköndal högskola och Högskolan Dalarna. Nu är hon ansluten som senior forskare vid Karolinska institutet.

– Jag välkomnar nya skribenter bland forskarna och jag välkomnar särskilt studenter som läsare. Det är viktigt att ta del av aktuell forskning för att hålla sig uppdaterad både för vården och för den personliga utvecklingen. Kanske blir någon ung student inspirerad av artiklarna och väljer forskarbanan, säger Kim Lützén.

Det finns 124 professorer i vårdvetenskap och omvårdnad.

– Vi ser gärna att de blir fler, säger Sineva Ribeiro.

Kontakt:
Åsa Andersson
Strategisk rådgivare

• Uppmaning till sjuksköterskor i Förenade arabemiraten

1 april 2019
    Sjuksköterskornas- och Barnmorskornas etiska råd uppmanar sjuksköterskor att inte medverka till att kvinnor straffas för sex utanför äktenskapet