Sjuksköterskeutbildningarna håller hög kvalitet

Svensk sjuksköterskeförening är stolt och glad över att landets sjuksköterskeutbildningar i stor utsträckning håller hög kvalitet. Universitetskanslersämbetet har genomfört en omfattande nationell kvalitetsutvärdering av sjuksköterskeexamen och kandidatexamen. Resultatet visar att lärosätenas målmedvetna kvalitetsarbete har gett resultat.

Av de 24 utvärderade utbildningar som leder till sjuksköterskeexamen fick Malmö högskola omdömet Mycket hög kvalitet och 21 av de övriga lärosätena fick bedömningen Hög kvalitet. Endast två sjuksköterskeprogram bedömdes ha bristande kvalitet.

Utvärderingen visar att dagens studenter har en god förmåga att problematisera teoretiska och kliniska iakttagelser samt att flertalet lärosäten är överens om att benämna huvudområdet omvårdnad/omvårdnadsvetenskap.

Förutom sjuksköterskeexamen leder utbildningen till en kandidatexamen inom omvårdnad. Lärosätenas arbete, avseende utveckling av den vetenskapliga förankringen, har gett resultat.
Kvaliteten i studenternas självständiga arbeten har ökat.

Totalt har 25 utbildningars kandidatexamen granskats. Linnéuniversitetet fick omdömet Mycket hög kvalitet, 19 av de övriga lärosätena Hög kvalitet och fem Bristande kvalitet. De lärosäten som har fått omdömet Bristande kvalitet behöver vidta förbättringsåtgärder för att få behålla rätten att ge kandidatexamen.

Utvärderingen har även belyst viktiga generella förbättringsområden. Det finns för stora variationer när det gäller verksamhetsförlagd utbildning. Svensk omvårdnadsforskning är för osynlig i många utbildningar.

Svensk sjuksköterskeförenings bedömning är att sjuksköterskeutbildningarna framgångsrikt utvecklat en relevant yrkes- och akademisk utbildning. Studenterna ges goda förutsättningar att i sin profession självständigt ansvara för en kunskapsbaserad omvårdnad.

Ania Willman
Ordförande Svensk sjuksköterskeförening